راهنماي خريد پرده پذيرايي | انتخاب جديدترين پارچه هاي پرده اي

هرگاه صحبت از دکوراسيون يک فضا مي شود اغلب يکي از مهمترين عناصر اتاق فراموش مي شود که آن پرده پنجره است.اغلب مردم پرده را پس از طراحي خريداري مي کنند و در هنگام طراحي به نوع آن توجهي ندارند.مشکل اين کار اين است که پرده پنجره نقشي اساسي در طراحي دارد و مي تواند در تصميم گيري در مورد دکوراسيون اتاق موثر باشد.انتخاب يک پرده مناسب به طرز فوق العاده اي مشکل است. اگر طرح يا رنگ اشتباهي انتخاب کنيد مي تواند در همه طراحي شما تاثير بد بگذارد.انتخاب بهترين پرده به خود شما بستگي دارد که مي خواهيد فضايتان چه شکل به نظر برسد و يا هدف طراح شما از دکوراسيون فضاي شما چيست

طول پرده

اگر پايين پرده به کف زمين بخورد شيک تر و زيباتر است اما اگر با زمين فاصله داشته باشد کمي قديمي و منسوخ شده است. در اين جا دو قانون براي اندازه پرده ها آورده ايم.

پايين پرده به موازات سطح زمين

اين مدل پرده حالت کلاسيک دارد و براي پنجره هايي که دائما باز و بسته مي کنيد مناسب است. پايين پرده يا بايد کمي به زمين بخورد و يا يکي دو سانت با زمين فاصله داشته باشد. اين اندازه براي کافه رستوران ها بسيار مناسب است. به علاوه براي آشپزخانه و حمام.

پرده بلند و قسمتي از آن روي سطح زمين را بپوشاند

امروزه پرده هاي بلندتر که 2 الي 7 سانتيمتر از آن روي زمين باشد شيک تر است. اگر اندازه هاي کف اتاق يک اندازه و همسطح نيستند بهتر است از پرده هاي بلند استفاده کنيد تا به مشکل نخوريد. پرده هاي بلند شيک تر و رمانتيک تر هستند اما نياز به مراقبت بيشتري دارند. چون هر زمان که خانه را جارو مي زنيد مجبوريد آن را دوباره مرتب کنيد.

نکات انتخاب پرده

در زمان تهيه پرده مطمئن شويد متراژ مناسبي انتخاب مي کنيد.

طول پرده ها براي ايجاد چين هاي مطلوب حدود دو و نيم برابر طول پنجره است.

اگر اتاق نوراني و روشن مي خواهيد از پرده هاي حريري و شيشه اي استفاده کنيد.

هرگز نگران بزرگي پنجره ها نباشيد.
چنين مسئله اي مثل "زيادي زيبا بودن" است! اگر نمي خواهيد يک فضا را پوشيده از پرده کنيد، تنها کافي است از پارچه اي استفاده کنيد که با رنگ ديوارها همخوان باشد و تضاد چنداني با آن ايجاد نکند.

مطمئن شويد که پرده ها با ساير مبلمان همخواني دارد.

مدل پرده مدرن در دکوراسيون داخلي

مدل پرده هاي مدرن معمولا ساده تر است و يراق آلاتي که در نصب آن ها به کار مي رود کمتر است. همچنين به جز نصب در فضاي پذيرايي در فضا هاي ديگري چون اتاق خواب ها و آشپزخانه نيز مورد استفاده است و اين مدل بهترين انتخاب براي فضاهاي نسبت کوچک و مبلماني به سبک مدرن است.

پرده آشپزخانه

شما بايد براي فضاي آشپزخانه از پرده‌هايي که به‌راحتي قابل شستشو هستند استفاده کنيد. همچنين بهتر است آن‌ها قابليت عبور نور طبيعي را از خود داشته باشند تا بتوانيد در طول روز به‌راحتي کار پخت‌وپز را انجام دهيد. به اين منظور مي‌توان از انواع پرده‌هاي شيد يا کرکره‌اي استفاده کرد. اين نوع از پرده بارنگ‌هاي متنوع و قيمت‌هاي متفاوت در بازار به فروش مي‌رسد.

پارچه هاي مناسب براي پرده

پارچه‌هاي موسلين يا سيلک شفافيت خاصي دارند و به‌خوبي نور را از خود عبود مي‌دهند و بهترين گزينه براي قرار گرفتن در مجاورت پارچه‌هاي کدر با بافت‌ متراکم هستند.. براي مثال تنها با ايجاد حاشيه‌ روي پارچه‌اي ساده، آن را به پارچه‌اي منحصر به فرد تبديل کنيد و به عنوان پرده در دکوراسيون  داخلي منزل  خود استفاده کنيد. ترکيب پارچه‌هايي که شما براي دکوراسيون پنجره به کار مي بريد، بايد با سبک اتاقي که پنجره در آن قرار دارد، متناسب باشد. براي مثال براي خانه‌اي با سقف بلند و پنجره‌هاي قدي، از پرده‌اي قدي از سقف تا زمين با پارچه‌هايي داراي بافت‌هاي سنگين و با شکوه به همراه لوازم تزئيني چشم‌گير استفاده کنيد. همچنين براي پنجره‌ يک آپارتمان مدرن، از پرده‌‌اي ساده بهره بريد. در گذشته از پرده تنها به‌عنوان عنصري براي حفظ حريم خانه و مهار کردن نور ورودي به داخل استفاده مي‌شد، اما امروزه علاوه بر آن، يکي از عناصر مهم در دکوراسيون داخلي منزل نيز محسوب مي‌شود.

انتخاب پارچه پرده اتاق پذيرايي

براي اينکه دکوراسيون منزلتان يکپارچگي کافي رو داشته باشند بهتر است که در انتخاب وسايل دقت کنيد و بخصوص براي خريد پرده دقت کافي را به خرج دهيد. بايد پارچه اي رو انتخاب کنيد که با سبک پذيرايي خانه هماهنگ باشد و از لحاظ رنگ ، بافت و طرح متناسب با ساير اجزاي منزل باشد. اگر تمايل به دادن والان به پرده هستيد ترجيحا يکي از پارچه ها رو ساده و بدون طرح انتخاب کنيد تا فضاي پذيرايي و نشيمن شلوغي نداشته باشيد.
 
براي پنجره هايي که در معرض نور شديد هستند از پارچه‌هاي ضخيم و آستري زير پرده استفاده کنيد. براي جلوگيري از تغيير رنگ پارچه‌ي پرده در مقابل تابش خورشيد بهتر است که پارچه‌اي ضخيم مانند کتان يا مخمل استفاده کنيد و حتما براي زير پرده‌ها هم از آستري استفاده کنيد زيرا آستري براي پرده‌ها نماي بهتري را به پرده‌ها ميدهد و باعث محرميت بيشتر فضا در شب مي‌گردد.

مسلما يکي از کاربردهاي اصلي پرده در فضاي پذيرايي و نشيمن ايجاد حريم خصوصي و محدود کردن ديد افراد خارجي است. در حقيقت اصلي ترين کاربرد پرده ها نيز همين است، پرده وسيله اي است که در يک حرکت ساده هم مي تواند نمايي زيبا از طبيعت اطراف نشان داده و فضاي داخل را روشن کند و هم فضاي داخل را به يک مکان راحت و خصوصي براي اعضاي خانواده تبديل کند. ضخامت پارچه در اين موضوع نقش اساسي را ايفا مي کند. اگر خواستار فضايي خصوصي هستيد بايد از پارچه هاي ضخيم استفاده کنيد اما اگر با موضوع ديد مشکلي نداريد يا پنجره هاي خانه طوري است که ديدي کاملي به داخل خانه نمي دهد، مي توانيد از آستري و پرده هاي نازک استفاده کنيد تا فضاي داخلي خانه هميشه روشن و دلباز باشد.

هميشه براي داشتن بهترين انتخاب براي دکوراسيون بهتره مدل هاي متنوع و زيادي رو ببينين و بدونين که خودتون براي فضايي که در اون زندگي ميکنين چه علايق و اولويت هايي دارين و حتما سليقه هاي خودتون رو يادداشت يا طراحي کنيد و فراموش نکنيد که براي خريد پارچه بايد تصور درستي از طرح و مدلتون داشته باشين تا بتونين متراژ پارچه ي مورد نياز رو تخمين بزنين و حتما قبل از دوخت تصميم بگيرين که دوست دارين پرده ي پذيراييتون از چه ارتفاعي بالاتر از پنجره نصب بشه تا بعدا نيازي به تغيير سليقه و يا مدلتون نداشته باشين.