طرز چيدمان پذيرايي | بهترين چيدمان مبل در پذيرايي مستطيل شکل

چيدمان پذيرايي ال شکل

شکل هندسي نشيمن هر خانه اي تاثير مستقيمي بر نحوه چيدمان آن دارد. درست است که مبلمان و وسايل دکوري منازل متناسب با سليقه و شرايط زندگي هر خانواده اي متفاوت است اما همانطور که از تکنيک هاي چيدمان مبلمان براي نشيمن هاي مربع شکل و مستطيل شکل گفتيم، مي توان اين بار هم براي نشيمن هاي ال شکل، ايده هاي کلي نگري را ارائه داد تا به زيباتر شدن دکوراسيون منزل شما کمک کند.
چيدمان پذيرايي ال شکل مانند هر طرح ديگري شرايط و سختي هاي مربوط به خودش را دارد. پذيرايي ال شکل يکي از مرسوم ترين پلان ها در خانه و آپارتمان هاي امروزي هست اما اين دليل نمي شود که چيدمان آنها مشابه به هم و آسان باشد.


ترافيک و تنوع در محيط دو عامل مهم ديگر در نحوه چيدمان مبلمان هستند. به رواني رفت و آمد در اتاق بايد اهميت زيادي بدهيد، رفت و آمد در اتاق نبايد توسط مبلمان مختل شود.براي رفت و آمد آسان خوب است فاصله اي به اندازه يک متر را اطراف مبلمان آزاد بگذاريد، توجه داشته باشيد عبور و مرور بايد اطراف مبلمان باشد و نه از بين آن. تنوع در چيدمان را مي توانيد بوسيله مبلماني با سايزهاي متفاوت ايجاد کنيد، آيتم هاي بلند و بزرگ را با قرار دادن وسيله اي به همان اندازه در طرف ديگر اتاق هماهنگ سازي کنيد، از قرار دادن دو قطعه بزرگ در چيدمان کنار هم شديدا خودداري کنيد.

آموزش چيدمان صحيح مبلمان در هال و پذيرايي

گاهي اوقات ممکن است که انتخاب چيدمان منزل مناسب و چيدمان مبل براي فضايي کشيده و مستطيل شکل تبديل به يک معضل جدي شود و شما را در مورد طراحي دکوراسيون منزل تان دچار مشکل کند. قطعا هيچ کس دوست ندارد که چنين نشيمني در خانه اش تبديل به يک راهرو با عرض زياد و يا سالني شبيه به سالن هاي ورزشي شود. از طرف ديگر همه ما خوب مي دانيم که ايجاد فضاي صميمي گفتگو، در نشيمن هايي با پلان مربع به دليل شکل چيدمان گرد مبلمان ساده تر خواهد بود. البته به شرط آنکه تلوزيون و حضور مسلط آن به فضا را حذف کنيم. حالا بايد از خودمان بپرسيم: راه حل ها و ترفندهاي دکوراسيون براي نشيمن هاي مستطيل شکل کدامند؟!

نقطه کانوني اتاق‌تان کجاست؟

اولين نکته‌اي که شما بايد در طراحي داخلي اتاق مدنظر قرار دهيد، يافتن نقطه کانوني اتاق است. معمولا نقطه کانوني مهم‌ترين بخش هر اتاق مي‌باشد و اولين چيزي است که مردم به هنگام ورود به اتاق آن را مي‌بينند. شومينه يا پنجره‌ي بزرگ از جمله نقاط کانوني هستند که معمولا با توجه به معماري اتاق در برخي فضاها قرار دارند. اما شما تنها به اين دو مورد محدود نيستيد و مي‌توانيد خودتان نقطه کانوني اتاق‌تان را تعيين کنيد. تلويزيون، تابلوي نقاشي بزرگ يا تختخواب مي‌توانند به عنوان نقطه کانوني اتاق شما بکار برده شوند. در يک اتاق مربع بهتر است که نقطه کانوني را روي ديوار مجاور درب قرار دهيد.بزرگ ترين وسايل خود را در نقطه کانوني قرار دهيد. اين وسيله احتمالاً مبل شما خواهد بود. جلوي مبل مي توانيد قاليچه پهن کنيد. بين قاليچه و نقطه کانوني کمي فاصله بياندازيد.  بقيه وسايل خود را به شکل U در اطراف مبلتان بچينيد. براي مثال در دو طرف مبل دو صندلي با يک زاويه قرار دهيد و ميز را جلوي مبل قرار دهيد، طوري که در دسترس باشد. سعي کنيد شکل U ي متعادلي ايجاد کنيد. اگر يک وسيله بزرگ را در يک طرف مبل قرار دهيد تعادلش با صندلي کوچکي که در طرف ديگر قرار دارد يا با لبه ميز بر هم مي خورد.

هميشه اول بزرگترين تکه مبلمان را در جاي مورد نظر قرار دهيد. مثل کاناپه پذيرايي يا تخت در اتاق خواب .غالباً جايگاه اين قطعات روبروي نقطه کانوني است . براي تسهيل گفتگو بين افراد ، صندلي هاي رو به روي هم نبايد بيشتر از 2.5 متر با يکديگر فاصله داشته باشند
 
اگر اتاقتان خيلي کوچک است از قرار دادن همه اجزاء مبلمانتان جلوي ديوارها خودداري کنيد براي اتاقهاي رسمي همواره تقارن جوابگو اس چيدمان نامتقارن به فضا حس و حال غير رسمي بودن مي دهد

نکات چيدمان پذيراييِ مستطيل شکل

يکي از مشکلات اصلي براي چيدن مبلمان در پذيرايي مستطيلي، تعيين راهي مشخص براي عبور و مرور افراد است. اولين کاري که بايد از انجام آن پرهيز کنيد، قرار دادن اين راه بين ميز جلو مبلي و مبلمان اصلي است. در شکل زير آپارتماني را مشاهده مي کنيد که پذيرايي مستطيل شکل با سقف هاي بلند دارد؛ سقف بلند باعث شده حتي از حد معمول هم باريک تر بنظر رسد اما با چيدمان درست مبلمان در اين پذيرايي مستطيلي و قرار دادن راه درست براي رفت و آمد، تا حد زيادي مشکل کمبود فضا حل شده است. انتهاي پذيرايي نيز يک تراس قرار گرفته که باعث شده فضا روشن و دلباز ديده شود.
روش ديگر چيدن مبلمان در گوشه انتهايي پذيرايي مستطيلي است. در شکل زير مشاهده مي کنيد که مبلمان به گوشه اتاق برده شده و رفت و آمد دقيقا از قطر فرش صورت مي گيرد. قرار گرفتن مبلمان در يک سمت و کنسول همراه با آينه در سمت ديگر، راه عبور و مرور را کاملا مشخص کرده است. نکته مهم ديگر پرهيز از قرار دادن صندلي يا مبل اضافه براي نشستن است. اکثر ما عادت داريم با قرار دادن صندلي يا مبل اضافه، فضاي نشستن خانه را زيادتر کنيم در صورتي که مهمانان خيلي کم به خانه مي آيند اما فضاي پذيرايي بيخودي گرفته و شلوغ مي شود. بجاي اين کار سعي کنيد از مبلمان چندکاربره استفاده کنيد، در چيدمان پذيرايي مستطيل شکل زير بصورت هوشمندانه ميز جلو مبلي را عثماني انتخاب کرده تا هم نقش ميز را بازي کند و هم فضايي براي نشستن فراهم کند.

دکوراسيون پذيرايي مربع شکل

مبلمان را مي تواند به صورت کلاسيک و يا مدرن در فضاي پذيرايي خود بچينيد. مي توانيد مبلمان را درون پذيرايي هاي مربع در امتداد يک خط بچينيد و دکوراسيوني ساده و کلاسيک را در فضاي پذيرايي خود ايجاد نماييد همچنين مي توانيد مبلمان را به صورت زاويه دار بچينيد و دکوراسيون پذيرايي مدرن و متفاوتي را به وجود آوريد. براي طراحي دکوراسيون پذيرايي هاي مربع شکل بهتر است از رنگ هاي هماهنگ و يک دست استفاده کنيد.
اگر پذيرايي منزل شما کوچک است و به صورت مربع طراحي شده است مي توانيد از رنگ هاي روشن براي طراحي دکوراسيون پذيرايي هاي مربع شکل با مساحت کوچک استفاده کنيد.