چيدمان آشپزخانه سنتي قديمي | طراحي و دکوراسيون آشپزخانه مدرن

دکوراسيون آشپزخانه به سبک سنتي

هر چند شايد برخي اين روزها به دنبال دکوراسيون مدرن و مد روز براي آشپزخانه خود هستند ولي هنوز هم خيلي ها هستند که طرفدار طراحي دکوراسيون آشپزخانه به سبک سنتي و کلاسيک هستند. آشپزخانه هاي کلاسيک يا سنتي به سبب سبک طراحي سنگين و با وقاري که دارند خيلي باشکوه به چشم مي آيند.

بارزترين خصوصيات آشپزخانه هاي سنتي و کلاسيک

استفاده از رنگ هاي سرد و تيره مثل مشکي و خاکستري يا ملايم مثل سفيد و طوسي يا کرم در متن دکوراسيون آشپزخانه و طراحي و ساخت کابينت هاي چوبي که سطح درب و نماي آنها کنده کاري شده و نقش هاي برجسته دارند.

آشپزخانه هاي پلان باز و اپن نيز با تفاوت بسيار فاحشي پرطرفدارترين نوع طراحي داخلي آَشپزخانه ها هستند که تقريبا تمامي  افراد امروزه براي خانه خود انتخاب مي کنند. شايد عده زيادي فکر کنند که مدل آشپزخانه قديمي و بسته کاملا منسوخ شده اند و کسي خواستار اينگونه طرح ها نيست، اگر شما هم جزء اين افراد هستيد بايد بدانيد سخت در اشتباهيد. افراد زيادي وجود دارند که علاقه بسيار زيادي به معماري سبک سنتي و قديمي دارند، سبکي که در آن آشپزخانه در مکاني جدا و بسته قرار گرفته و با خود حسي از زمان هاي ساده و بي آلايش گذشته را دارند. البته دلايل زيادي پشت اين تغيير سبک در طراحي داخلي آشپزخانه وجود دارد. يکي از اصلي ترين دلايل نزديک تر بودن اعضاي خانواده به يکديگر است. خانه مکاني است که در آن ايمن هستيد، پناهگاهي که شما از صميم قلب دوست داريد در آنجا باشيد و زندگي خود را در کنار خانواده بگذرانيد، طرح اپن آشپزخانه به اعضاي خانواده اجازه مي دهد مدت زمان بيشتري را در کنار خانواده و دوستان در هنگام پخت و پز و نظافت بگذرانند. آشپزخانه هاي اپن مدرن و کلاسيک بنوعي جهش به سبک زندگي ساده تر و خودماني تر نيز هستند زيرا با اين کار ديگر افراد ترسي از به نمايش گذاشتن واقعيت ها که در اينجا منظور مي تواند يک آشپزخانه بهم ريخته باشد ندارند!

براي نوسازي فضاي کانتر آشپزخانه استفاده از رنگ است، شايد تعجب کنيد اما رنگ هاي مخصوصي براي کانتر و روکابينتي وجود دارد که ظاهري شبيه به کانترهاي مرمري به آن مي دهد. اين رنگ از جنس لاتکس بوده و به همين خاطر بافت دار است اما براي تميز شدن و حفظ رنگ نيز مايعي محافظ بعنوان روکش روي آن زده مي شود، قيمت تمام اين موارد رنگ آرکيليکي يا لاتکسي بهمراه روکش شايد به صد هزار تومان برسد در صورتي که خريد و تعويض کانتر هزينه حداقل چند صد هزار توماني در پي خواهد داشت.

آشپزخانه مدرن

در آشپزخانه هاي مدرن داشتن چيدماني که سادگي را بنمايش بگذارد بسيار مهم است. بجاي استفاده از وسايل دکوري و جا گير در آشپزخانه مي توانيد گزينه هاي ديگري را به دکوراسيون آشپزخانه اضافه کنيد که علاوه بر زيبا و مرتب نشان دادن چيدمان آشپزخانه، از شلوغي بيش از حد آن نيز جلوگيري مي کنند. براي مثال استفاده از سنگ هاي طبيعي با رگه هاي زيباي مواد معدني يا چوب طبيعي با گره و بافت هاي متعدد در اپن يا کانتر آشپزخانه جلوه اي جذاب و گيرا به دکوراسيون محيط اضافه خواهد کرد.
وسايل برقي را در گوشه اي مجزا قرار دهيد و بهتر است که وسايل برقي آشپزخانه نزديک به پريز برق باشند تا بتوانيد به راحتي از آن ها استفاده نماييد. گل ها و سبزيجاتي که خودتان پرورش داده ايد را در آشپزخانه تان در معرض ديد قرار دهيد تا محيط آشپزخانه به محيطي شاد و گرم تبديل شود.

دکوراسيون داخلي آشپزخانه مدرن با نورپردازي حرفه اي

همانطور که ميدانيد در سبک مدرن، دکوراسيون آشپزخانه تزئين آنچناني ندارد ولي شما مي توانيد براي تزيين آشپزخان هاي مدرن از عناصر طبيعي استفاده نماييد، داشتن گل و گلدان هاي ساده و يا استفاده از سنگ مرمر هم نمونه هايي از اين المان ها براي تزيين آشپزخانه هستند.


امروزه در دکوراسيون مدرن نمي توان از نقش چشم گير و پر رنگ شلف ها صرف نظر کرد. قفسه ها و شلف ها به اجزاي جدايي ناپذير دکوراسيون مدرن تبديل شده اند و عملا دکوراسيوني که از اين المانها استفاده نکند مدرن محسوب نمي شود. شلف ها در همه جا کاربرد دارند و در چند سال اخير اين کاربرد به چيدمان آشپزخانه ها کشيده شده است. امروزه در دکوراسيونهاي مدرن به جاي استفاده از کابينتهاي جاگير و بزرگ در ديوار آشپزخانه از شلف هاي مدرن و شيک استفاده ميکند. البته اين موضوع محدوديتهايي نيز دارد. مثلا اگر شما وسايل آشپزخانه تان مانند ظروف زيادي داريد نمي توانيد به جاي کابينت ديواري از شلف استفاده کنيد، چون بدون شک کابينتها بيشتر جادار هستند.
ديوارهاي موازي پيشنهاد ما براي چيدمان آشپزخانه کوچک ايراني تان است. دو ديوار موازي، سه تا ايستگاه کاري مختلف را براي شما ارائه مي‌دهند. اين چيدمان جمع‌وجور باعث مي‌شود که در مسير تردد افراد در آشپزخانه ترافيک ايجاد نشود ولي با اين حال بهتر است که به اندازه چهار پا بين دو عنصر موجود در يک ديوار فاصله بدهيد. ايده‌آل‌ترين حالت اين است که سينک ظرفشويي و يخچال را در يک ديوار قرار دهيد و اجاق گاز در ديوار روبروي آن‌ها قرار بگيرد. عموما در آشپزخانه‌هايي با دو تا ديوار موازي، پنجره فقط در يک سمت ديوار قرار دارد. شما مي‌توانيد با قرار دادن آينه در طرف مقابل آن، روشنايي آشپزخانه را بيشتر کرده تا فضاي آشپزخانه کوچک‎تان، بزرگ‎تر ديده شود.

 از وسايل ضروري آشپزخانه به عنوان دکور استفاده کنيد

دسترسي آسان در اولويت است

برخي افراد سعي مي‌کنند به هر شکل ممکن تمام وسايل را درون آشپزخانه جاي دهند؛ فارغ از اينکه شيوه‌ي دسترسي به آن‌ها چگونه باشد؛ توجه داشته باشيد که نحوه‌ي چيدمان وسايل آشپزخانه بايد به‌ گونه‌اي باشد که به راحتي مورد استفاده قرار گيرند. براي مثال يخچال يکي از وسايلي است که در روز بارها مورد استفاده قرار مي‌گيرد؛ بنابراين بهتر است در مکاني جاي داده شود که کمترين رفت و آمد صورت گيرد. همچنين وسايلي که زياد مورد استفاده قرار نمي‌گيرند، بهتر است در مناطق انتهايي آشپزخانه جاي داده شوند. اين نکته به ويژه براي زمان‌هاي مياني روز که احتمال حضور تعداد بيشتري از اعضاي خانواده در آشپزخانه وجود دارد، اهميت يافته و باعث تسهيل در دسترسي مي‌گردد.