رنگ شناسی در معماری داخلی

گوته در مورد هماهنگی و کلیت رنگ چنین می نویسد: "وقتی چشم رنگی را می بیند، بلافاصله فعالیتش را شروع می کند و عملکردش چنان است که به شکلی ناخود آگاه و اجتناب ناپذیر، رنگ دیگری ایجاد می کند که با پیوستن به حلقه رنگ ها، ترتیب حلقه رنگ را کامل می کند و این تاثیر متقابل، احساسی از غنای رنگ به انسان می بخشد. مقصود از هماهنگی رنگ، هنر وسعت دادن به درون مایه ها و مضامینی از تناسبات اصولی رنگ است که می تواند به عنوان پایه ای برای آفرینش هنری به خدمت گرفته شود."
 
اما یکی از ملاحظات روانشناختی رنگ که در کاربرد هنری رنگ اهمیت دارد، بررسی تأثیر متقابل رنگ ها است. جلوه یا اثر هر رنگ در جوار رنگ دیگر تغییر می کند هر رنگ نسبت به دیگری میزان تیرگی یا روشنی ذاتی اش را می نمایاند. معکوس کردن این ترتیب طبیعی، ناسازگاری رنگی به بار می آورد. شاید به نظر عجیب برسد که در حوزه حس بصری، حتی می توان دمای رنگ را نیز تشخیص داد.
 

رنگ مکمل چیست؟

 
رنگ های مکمل در واقع نوعی تضاد هستند که به هنگام مشاهده، یکدیگر رو طلب میکنند و وقتی کنار هم قرار می گیرند، تحرک ایجاد نموده و یکدیگر را کامل می نمایند.
هر وقت دو رنگ مکمل، باهم ترکیب شوند، نتیجه "خاکستری" است. تحرک از بین رفته و رنگ خنثی بدست خواهد آمد. دو رنگ مکمل در کنار هم، موجب درخشانی و جلوه ی بیشتر هم هستند. در طبیعت نیز، رنگ های مکمل به وفور در کنار هم دیده می شوند.
 

بنفش

 
با اینکه بنفش، رنگ باشکوهی است، در دکوراسیون داخلی کمتر دیده می شود و بیشتر در طیف های کمرنگ یا یاسی به کار می رود. بنفش به خاطر ملایم و آرام بخش بودن برای اتاق خواب دخترها بسیار مناسب است؛ ضمنا رنگ خلاقیت آفرینی است و در محیط های کار و آموزش هم کارایی زیادی دارد. اگر در کنار زرد قرار بگیرد، جلوه خاصی خواهدداشت و حس قوی ای ایجاد می کند. استفاده از پارچه بنفش برای مبلمان ناهارخوری هم خیره کننده است.بنفش، رنگی موزون، سلطنتی و باشکوه است و باعث کاهش فشار خون و کم شدن ترشح غدد بسیار فعال می شود؛ رنگی که ظرافت، رویای روزانه و معنویات را القا و به ایجاد صلح و آرامش، برتری، ملایمت، احترام و کاهش سر و صدا کمک می کند.
 

قرمز

 
قرمز یکی از رنگ هایی است که اکثر افراد ارتباط قوی با آن برقرار می کنند و واکنش شدیدتری نسبت به آن نشان می دهند. احساساتی نظیر قدرت، رشادت، تخطی، بر انگیختگی جنسی و هیجان به آن نسبت داده می شود. قرمز ضربان قلب را افزایش داده و میزان انرژی را بالا می برد و تنها هاله هایی از رنگ قرمز بر روی هر چیزی می تواند توجه بیننده را به آن جلب نماید. چه علامت خطر، چه روز ولنتاین، به هر حال قرمز آنجاست تا حواس شما را خود جلب کند و چشمانتان را خیره سازد.
 

نقره ای

 
نشانگر سرما، علمی بودن، اعتبار و پرستیژ است. این رنگ با انرژی زیادی كه دارد بر بدن تاثیرات مثبت می گذارد. رنگ نقره ای برای درمان بیماران روحی مفید است و میزان توان نبوغ، خلاقیت، تفكر و آگاهی برتر را در انسان بیدار و تقویت می كند.اگر عاشق رنگ نقره ای هستید مطمئن باشید این رنگ همیشه در دکوراسیون اتاق خواب شما خواهد درخشید.
 

آبی

 
در میان رنگ ها، بیشترین تعداد مردم موافقند که آبی بهترین رنگ است! شاید به آن خاطر باشد که مشاهده این رنگ سبب ایجاد هورمون های شیمیایی خاصی در بدن می شود که آرامش را ارتقا می بخشند. آبی اصولاً با احساساتی نظیر: اعتماد، اطمینان، صداقت، وفاداری، منطق، آرامش، سکون و سکوت، و توجه و تمرکز همراه است. باید توجه داشت که برخی از ترکیبات رنگ آبی اثرات پویاتر و پرتحرک تری دارند و برخی از آنها سردتر و دور از دسترس می نمایند. در برخی پژوهش ها اثبات شده که آبی توانایی کارمندان و ورزشکاران را نیز افزایش می دهد.

زرد

 
زرد را همراه با رنگ های دیگر به کار ببرید. به کاربردن رنگ زرد- البته نه خیلی تند؛ مثلا طلایی- در اتاق ناهارخوری اشتهاآور است. کرم نباتی، شاد و مناسب اتاق نوزاد است. رنگ زرد روشن در اتاق ملاقات، اثری مثبت و خلاقیت انگیز دارد.رنگ زرد، می تواند گرما و آفتاب، درخشندگی، نور، مثبت بودن، شادی، گیرایی، امیدواری و خلاقیت را به خوبی القا کند و علاوه بر اینکه حافظه را تقویت می کند، به فرد جرات می دهد و موجب درون نگری می شود.